Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

Την γλώσσα μου έδωσαν ελληνική...

Πριν μερικές μέρες έβαλα διαγώνισμα στους μαθητές μου της γ΄γυμνασίου στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας και το θέμα έκθεσης που τους ζήτησα να αναπτύξουν ήταν σχετικό με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει στις μέρες μας η ελληνική γλώσσα.

Σταχυολογώ εδώ κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα των εκθέσεών τους που με προβλημάτισαν ιδιαίτερα...


"Επείσης η εκπαίδευση δεν είναι σωστή διότι τα ίδια τα βιβλία είναι βαρετά και έτσι αν οι δάσκαλοι είναι έστω και λίγο βαρετοί ή παράξενοι το μάθημα πάει περίπατο..."


"Τα Μ.Μ.Ε επίσης με την κακή χρήση της γλώσσας και συγκεκριμένα στις τηλεοράσεις και στους υπολογιστές με την αντικατάσταση της γλώσσας με εικόνα , είναι ο βασικότερος κίνδυνος της γλώσσας που οφείλεται στην ανάπτυξη της τεχνολογίας..."


"Ένας όμως ακόμι πιω μεγάλος κίνδυνος παραμονεύει έξω από την χώρα μας , αυτός ο μεγάλος κινδυνος είναι τα "στρατεύματα" της αγγλικής γλώσσας που δεν σταματάει να κάνει ισβολές στην ελληνική , προκαλόντας της κατά την γνώμη μου μεγάλη ζυμιά καθώς έχει στρέψει τα πυρά της επάνο στην ελληνική νεολέα και παροτρίνοντας την να χρησιμοποιή την γνωστή σε όλους μας διάλεκτο "greeklish" στην οπία όλοι οι χαρακτήρες των γραμμάτων είναι λατινικοί και με ενσιντομία..."


"Η σύμπτυξη δυο γλωσσών ακόμα και τριών περιορίζει το λεξιλόγιο του ατόμου που στην περίπτωση αυτή είναι η ελληνική"


"Οι κίνδυνοι είναι πάρα πολύ όπως οι λέξεις που ελληνοποιούμε καθημερινός για παράδειγμα το πάρκινγκ..."


"Από ότι ξέρουμε είναι και από τους μαθητές που δεν πέρνουνε τις σωστές γνώσεις από το σχολείο διότι οι καθηγητές δεν είναι σωστώς ο τρόπος που διδάσκουνε αλλά εκτός από αυτό οι μαθητές δεν το πέρνουνε σημαντικό το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας επειδή δεν μπαίνει στις Πανελλήνιες..."


"Και τέλος σημαντικό ρόλο παίζει και η σχέση εξ αποστάσεος γιατί σήμερα δεν συναντιώμαστε με κάποιον για να του μιλήσουμε και να του πούμε τις απόψεις μας..."


"Ένας άλλος λόγος είναι οι Έλληνες που μετανάστεπσαν στο εξωτερικό και γύρισαν πίσω επειδή συνήθεισαν κάτι ποιο εξελιγμένο και προχωριμένο θέλεισαν να το εφαρμόσουν και να το φέρουν στην Ελλάδα με αποτέλεσμα να έχουμε "ιοθετιση" τον τρόπο ζωής των αμερικάνων..."


Ίσως αποτελεί ειρωνεία το ότι το θέμα που κλήθηκαν να διαπραγματευτούν τα παιδιά μιλά για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ελληνική γλώσσα. Τα γραπτά τους είναι ήδη απόδειξη του παραπάνω ισχυρισμού...Ασυνταξίες , ορθογραφικά λάθη απίστευτα!!! , λανθασμένες εκφράσεις , έλλειψη κυριολεξίας...
Που κάνουμε το λάθος συνάδελφοι και παιδιά που κατά τα άλλα είναι πανέξυπνα , ζωηρά , γεμάτα ιδέες και φαντασία δεν μπορούν να χειριστούν με επάρκεια τη μητρική τους γλώσσα;
Όταν βρισκόμουν σε σχολεία μικρών νησιών και έπαιρνα αντίστοιχα τέτοια γραπτά έλεγα πως φταίει ο τόπος , πως τα παιδιά δεν έχουν προσλαμβάνουσες και άλλα τέτοια περίφημα...

Τώρα στην Αθήνα πια , την γεμάτη ερεθίσματα , πως εξηγείται αυτή η "φτώχεια";

3 σχόλια:

  1. σγουρό μου, η φτώχεια αυτή είναι προϊόν αποκλειστικό του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι γονείς όφειλαν να τους μεταδώσουν τη γλώσσα μέχρι να πάνε στο νηπιαγωγείο και όπως βλέπεις μια χαρά μιλάνε τα παιδιά. Από κει και πέρα, αυτοί που όφειλαν να τους μάθουν να την εκφράζουν γραπτά αυτή τη γλώσσα, δεν το έκαναν. Μην με παρεξηγήσεις, δεν γίνεται να γράφουν όλοι για 18, και λάθη και ασυνταξίες θα γίνονται, γιατί δεν έχουν όλοι τις ίδιες δυνατότητες πρόσκτησης του γραπτού γλωσσικού κώδικα. Όμως...αυτό το χάλι δεν δικαιολογείται σε κανονικής νοημοσύνης παιδιά, ακόμα κι αν έχουν δυσλεξία. Να σου δείξω εγώ 2 πρωτάκια με δυσλεξία που έχω φέτος με πολύ πολύ καλύτερο γραπτό. Διορθώνουν και τα λάθη τους μόνα τα αστεράκια μου και χαίρονται να γράφουν. Ας είναι καλά ο δάσκαλος που τα είχε δυο χρόνια.
    Μην απογοητεύεσαι, κούκλα μου, ό,τι και να κάνεις μ' αυτά τα παιδιά, όσο λίγο και να τα βοηθήσεις, θα είναι καλύτερο από την παραίτηση και τη μοιρολατρία. Αν πετύχουν έστω και μια μικρή βελτίωση, θα ενθαρρυνθούν και θα σε καταπλήξουν με την πρόοδό τους. Είναι ωραίος αγώνας αυτός που σου 'λαχε.
    Την καλημέρα μου και την αγάπη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητή συνάδελφε κατανοώ τον προβληματισμό σου μιας και βιώνω το ίδιο εδώ και αρκετά χρόνια. Κάθε φορά προσπαθώ να εξηγήσω τι φταίει και παιδιά με ωραίες ιδέες και ενδιαφέρουσες απόψεις δεν μπορούν να εκφραστούν στη μητρική τους γλώσσα. Δεν έχω καταφέρει να καταλήξω σε κάποιο συμπέρασμα αλλά νομίζω πως ένας λόγος -πλην της φτωχής σχέσης τους με τη λογοτεχνία και το διάβασμα γενικότερα - είναι και η δυσκολία έκφρασης στον προφορικό λόγο. Πολλοί μαθητές δυσκολεύονται ακόμα και στο να εκφράσουν τη γνώμη τους, αφού δεν τους δίνεται η δυνατότητα ούτε και της προφορικής συμμετοχής στο σχολείο. Συμφωνώ με τη γυριστρούλα απόλυτα και επαυξάνω!Καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μη στεναχωριεσαι σγουρό, ότι χάνεται απ' το λόγο, μεταφέρεται αλλού. Η εποχή μας θέλει ανθρώπους με λίγα λόγια και πολύ δουλειά. Αυτό φαίνεται με το τρόπο που εισήχθησαν τα λαπτοπ στα σχολεία. Πάνε τα τετράδια, πάει η σκέψη, πάει η δημιουργικότητα. Βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο και όλα είναι μετέωρα μέχρι να πάρουν το δρόμο τους. Ποιος είναι ο δρόμος; Μακάρι να ξεραν αυτοί που φτιάχνουν το κλίμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή