Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2017

Παρατσούκλια

Τα παρατσούκλια είναι "τίτλοι" και ονομασίες που αποκτά κανείς λόγω μιας χαρακτηριστικής του ιδιότητας , του επαγγέλματός του ή μιας άλλης ιδιορρυθμίας του.

Η λέξη παρατσούκλι προέρχεται σύμφωνα με τους γλωσσολόγους από το βυζαντινό παρατίτλιον , που με τη φθορά της προφορικής του επανάληψης και ίσως μέσω άλλων γλωσσικών μηχανισμών κατέληξε να γίνει παρατσούκλι!!!

Τα παρατσούκλια είναι ο τρόπος μέσω του οποίου η ομάδα , το κοινωνικό σύνολο, κατατάσσει το άτομο σε κατηγορίες και του δίνει μια ταυτότητα. Ιδιαίτερα μάλιστα στις τοπικές κοινωνίες, χωριά και νησιά , δεν υπήρχε περίπτωση κανείς να ξεφύγει από αυτού του είδους τον "κοινωνικό έλεγχο".
Άλλοτε χαριτωμένα , άλλοτε με κακεντρέχεια σου κόλλαγαν κι από ένα παρατσούκλι , το οποίο πολλές φορές κατέληγε να γίνει το επίσημο επώνυμό σου...

Στην εποχή μας , μέσα στην ανωνυμία των μεγαλουπόλεων , ο μηχανισμός αυτός έχει σε μεγάλο βαθμό αδρανήσει. Ωστόσο , τον συναντάμε ακόμα εκεί που η κοινωνική ομάδα έχει ακόμη δυναμική και ένταση π.χ. σε μια σχολική τάξη ή στον στρατό.

Πολλές φορές τα παρατσούκλια μας πληγώνουν και μας περιθωριοποιούν. Ειδικά , μάλιστα , στις τρυφερές ηλικίες και στην εφηβεία μπορούν να γίνουν βραχνάς για αυτόν που θα τα υποστεί. Ένας από τους τρόπους να αντιμετωπιστεί αυτή η αμηχανία είναι να αναπτύξει κανείς χιούμορ , αυτοσαρκασμό και δημιουργική ικανότητα , ώστε με τη σειρά του να αρχίσει κι αυτός να βγάζει παρατσούκλια...

Θύμα παρατσουκλιών και η ίδια στα παιδικά μου χρόνια  λόγω της κοτσίδας μου και του ονόματός μου  ενεργοποίησα  τους παραπάνω μηχανισμούς , ίσως υπέρ το δέον , και έγινα "νονά" πολλών ανθρώπων , που είχαν την τύχη ή την ατυχία να με συναναστραφούν...
Μερικά από τα θύματά μου είναι ο Ραν ταν πλαν , η Άνγκελα , το τσαχλοκούδουνο και ο επίμονος κηπουρός...

Πιθανότατα να έχω και 'γω παρατσούκλι που μου έχουν δώσει οι μαθητές μου...αλλά δεν τολμούν να μου το κοινοποιήσουν. Μακάρι πάντως να βρουν το θάρρος και να το κάνουν...είναι σημαντικό να μην περνάς απαρατήρητος , έτσι κι αλλιώς...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου